Auto ombouw

Om een Fifthwheel aan te kunnen koppelen heeft u een omgebouwd trekkend voertuig nodig met een open laadbak. KIJK VERDER OP PAGINA VOOR BESCHIKBARE HULPFRAMES.

Óf maak de keuze voor een enkel- of anderhalf cabine, die hebben maar 2 zitplaatsen.

En ombouw naar trekker kan ook als een chassis cabine, zonder de laadbak er op.

Onder de laadbak wordt aan het chassis een hulpframe gebouwd. Per automerk en type kan het hulpframe verschillen. De kom van de kogelkoppeling ligt in het hulpframe onder de laadbak. Op de foto’s is dit goed zichtbaar. Door de kogelkoppeling i.p.v. een ‘schotel’ vindt er geen torsie op het chassis van de auto plaats.

Voor de ombouw is er een 13 polige stekker nodig voor de aansluiting van het elektrisch remsysteem van de Fifthwheel. Tevens is er een contactgeschakelde + nodig. Uw auto dealer kan deze zaken voor u inbouwen.

LET OP met de te behalen oplegger gewichten. Na 1 juli 2017 wordt voor alle zitplaatsen gewicht afgehaald van het netto laadvermogen. Het berekende oplegger gewicht is het netto laadvermogen x 5.
Kies voor een hoger oplegger gewicht voor een N2 voertuig ipv N1. Voor BE rijbewijs terug te keuren naar max. 3.500 kg

Benieuwd naar de mogelijkheden?

FifthWheel opbouwen

Hoe werkt het?

Onder het kopje Auto-ombouw ziet u verschillende automerken staan, die geschikt zijn voor een Fifthwheel combinatie. Voor een aantallen modellen zijn we bezig met ontwikkeling van het hulpframe. Voor andere automerken vergelijkbaar met benoemde modellen kunt u contact met ons opnemen over de mogelijkheden.

Om te bepalen of u met uw auto een voordeel kunt behalen op uw netto laadvermogen op de fifthwheel zijn de volgende gegevens relevant:

Laadvermogen

Het netto laadvermogen van uw auto (bij voorkeur boven de 875 kg)

Middenas vermogen

Het middenas trekkend vermogen van uw auto (bij voorkeur 3.500 kg)

Gewicht van de auto

Het eigen gewicht van uw auto

Het gewicht met een FifthWheel

Het combinatie gewicht van het voertuig, Bij voorkeur 6.500 – 7.000 kg.

Tot slot is ook het gewicht van de Fifthwheel van belang. Het totaal gewicht van de auto met oplegger (= combinatiegewicht) mag voor BE rijbewijs niet meer zijn dan 7 ton. Het eigen gewicht van de fifthwheel proberen wij zo laag mogelijk te houden, zonder consessies te doen aan de sterkte van de constructie.

Ons productieproces

Nadat we de oplegger in 3D tekeningen hebben uitgewerkt wordt het chassis van staal aan de hand van de tekeningen gebouwd. Nadat het chassis is verzinkt wordt deze afgemonteerd. De hals wordt eraan gezet, de verlichting, de banden en assen en het remsysteem worden erop gezet.Indien het gaat om een Fifthwheel met opbouw, wordt ook deze op het chassis gebouwd.

Bekijk onderstaande video voor een kijkje in ons productieproces.

De enige fifthwheel-bouwer, en dat doen we nog goed ook!

  • Extra laadvermogen
  • Behoud van uw vlakke laadvloer
  • Een lager gewicht van de oplegger
  • Extra rijcomfort door koppeling boven achteras
  • Breedte & lengte aan te passen aan de toepassing
  • Elektrisch remsysteem, waardoor geen vervanging demper en oploopremmen
  • Gemak in onderhoud door gebruik van standaard (Europese) onderdelen
  • Geschikt voor wetgeving nieuw BE rijbewijs (2013)

Gelijk iemand spreken? Neem contact op met Fifth Wheel Europe: